Home Over ons Contact

Zie Links

Wandeling in Oosterbeek

rondwandeling, duur ongeveer 3 uur
niet overal geschikt voor rolstoelers
heemparkje de Zomp verboden voor honden
lengte ongeveer 7km

Startpunt: Restaurant “ d’ Ouwe Herberg “ aan de Utrechtseweg  245, 6862 AK tel. 026 3333274.
Tevens pension en je kunt er heerlijk pannenkoeken eten. (er is een terras ).

Oosterbeek is ιιn van de 6 kernen van de gemeente Renkum. De anderen zijn, Renkum/ Heelsum/Wolfheze/Doorwerth en Heveadorp.

We steken de rotonde over en gaan de van Borselenweg in.

Na ongeveer 200 meter slaan we linksaf het bos in, u  ziet hier het bord “ de Oorsprong “ en een prieeltje.

We dalen af naar beneden en houden linksaan. Beneden zien we een sprengkop.

Hier komt het water aan de oppervlakte uit de daarachter gelegen stuwwal. Hierin zit een onuitputtelijke hoeveelheid water. ( regenwater ).

Hier en daar is het water roestvormig van kleur. Dat betekent dat het ijzerhoudend is.

Het water heeft een konstante temperatuur van ongeveer 10 graden.

Stuwwallen zijn in de ijstijden ontstaan.

Door de uit het noorden oprukkende ijsmassa, die grote hoeveelheden zand, grint en stenen voor zich uit schoof, ontstonden de stuwwallen, die bleven liggen, toen de temperatuur steeg en het ijs begon te smelten.

Na ongeveer 100 meter komen we bij een geasfalteerd voetpad ( fietspad ) hier gaan we rechtsaf.

We steken een bruggetje over. Direkt na het brugje een bord met uitleg over de Sprengebeek.

We volgen het geasfalteerde pad en steken het beekje weer over en gaan dan links af. Dit pad is weer onverhard.

Daar waar we net het beekje overstaken, is een bijzonder punt. Ondergronds wordt een gedeelte van de beek afgetakt en door een buizenstelsel naar een zwembad geleid, dat vroeger bij het landgoed “ de Hoge Oorspring “  behoorde.

Momenteel wordt dit zwembad nog steeds gebruikt.

Direkt hierna ( ongeveer een meter of 10 ) rechtsaf  lopen we naar beneden. Weer rechtsaf over een houten brugje. Hierna direkt linksaf de beek blijven volgen.

Rechts kun je achter de schutting nog een gedeelte van een huisje zien, behorende bij het zwembad.

Links weer een brugje maar dat laten we liggen. We blijven rechts lopen, met de beek aan de linkerkant.

Na een meter of 20 weer een brugje, die we oversteken. Nu stroomt de beek aan de rechterkant.

Na een meter of 50 weer een brugje, die we oversteken en dan loopt de beek dus weer links.

In de zomermaanden kun je in de beek vlokreeftjes aantreffen  en ook het vrij zeldzame goudveil.

Dit plantje houdt erg van een vochtige omgeving en heeft kleine gele bloemetjes.

Bij de nu komende kruising heeft aan de rechterkant het landhuis gestaan “ de Hoge Oorsprong “, maar wij gaan gewoon rechtdoor met aan de rechterhand een weiland.

De beek stroomt aan de linkerkant. Linksaf het brugje over, na het brugje pad naar rechts, aan het einde van de vijver bevindt zich een waterval. In vroeger tijden heeft hier een korenmolen gestaan.

De waterval kun je alleen bereiken, door er omheen te lopen.

We vervolgen onze weg tussen twee weilanden door naar de hoofdweg. Voor ons een wit huis met de naam Huize Klein Doornink 1879

Bij de hoofdweg gaan we rechtsaf. We naderen een kruispunt, waar we rechts de waterval kunnen zien, maar wij gaan linksaf, de Veerweg op.

Na 100 meter slaan we linksaf het “ Kerkpad “ in, dit is een onderdeel van de Hemelse Berg route.

Rechts het rioolgemaal Oosterbeek.

Bij de splitsing gewoon rechtdoor, brugje over en links waterval. Rechts uitleg op een bord over de perimeterroute. Tevens uitleg over de geallieerden die hier de Rijn overstaken in de 2e wereldoorlog.

We gaan even linksaf richting watervalletje, waar een paar bankjes staan om uit te rusten en met een beetje geluk ziet u in de vijver grote vissen.

We lopen terug en vervolgen onze weg. We naderen nu het oude kerkje in Oosterbeek. Een draaihekje door, en vlak voor de kerk links staat een groot huis met luiken, waar mevrouw ter Horst woonde. Zij verzorgde in de 2e wereldoorlog de gewonden.

Bij het kerkje aangekomen, adviseren wij u er eens om heen te lopen. U ziet aan de voorkant de Wilhelminalinde en ook verschillende borden met teksten, die betrekking hebben op de 2e wereldoorlog.

Bij de voordeur ietwat naar links, kunt u het Melaatsenraampje zien, waar de melaatsen, toch nog een kerkdienst konden volgen op veilige afstand van de kerkbezoekers.

Op bepaalde tijdstippen is de kerk geopend en is er iemand aanwezig die het ιιn en ander vertelt niet alleen over de kerk zelf maar wat er zich in de 2e wereldoorlog allemaal heeft afgespeeld in en nabij deze kerk.

Aan de overkant van de kerk vervolgen we onze wandelroute door de Weverstraat in te slaan. Rechts de Zuiderbeek. Na 50 meter slaan we rechtsaf een voetpad in, om de ven heen.

Steken de beek over en gaan rechtuit. Linksaf het trapje op, steken de weg over en vervolgen het voetpad. Steken weer de weg over en wandelen rustig rechtdoor, tussen woningen door.

Rechts liggen weilanden. Aan het einde van dit pad, komen we bij een geasfalteerde weg en gaan rechtsaf

Na de flat linksaf, geasfalteerd pad in, drie treetjes het park Bato’s Wijk in.

Pad linksaan houden, direkt rechts ziet u een mammoetboom. Geasfalteerde weg blijven volgen.

Rechts ligt de kunstmatig gevormde grot. Leuk voor de kinderen. Rechts aanhouden. Nu gaan we linksaf. In dit park staan bijzondere bomen. Nu weer rechtsaf, rechts ligt een voetbalveldje. We gaan nu links een onverhard pad in. Dit pad komt uit tegenover de oude begraafplaats in Oosterbeek.

Na de weg oversteken gaan we even kijken op de begraafplaats. Het baarhuisje rechts passeren, en bijna aan het einde van het pad is het graf van Jacob van Lennep, in de winter afgedekt met houten schotten ( tegen de vorst )

Verder kenmerkt zich deze begraafplaats door takken en bomen die dwars door hekken zijn gegroeid. Dit is ook goed te zien bij het hek bij de ingang.

Naast van Lennep zijn hier ook begraven Munninkhof en Bilders. Bij de ingang staat links op een bord tekst en uitleg.

Bij de uitgang van dit bijzondere kerkhof gaan we rechtsaf, de weg daalt. Rechts ligt het Zweiersdal.

Nadat we de kruising zijn overgestoken, ligt direkt rechts een natuurgebiedje genaamd “ de Zomp “

Honden zijn niet toegestaan, open van 10.00 tot 21.00 uur. gesloten van 1 november tot 15 maart.

In dit heempark ligt ook weer een spreng, loop dit parkje even rond en ga dan bij de uitgang linksaf.

Direkt bij de kruising linksaf de Dam over. In het voorjaar in de maand maart/april is hier altijd een paddentrek. Rechts ligt het Zweiersdal. Bij de splitsing linksaf.

Dan rechtsaf de van Eeghenweg in, en direkt links de Hazenakker in, een onverhard pad.

Aan het eind van het pad, rechtsaf het geasfalteerd pad in. Tegenover u ligt het Conferentieoord “ de Pietersberg “

Na ongeveer 30 meter op de splitsing links af.

Dit is de Pietersbergseweg en loopt enigszins naar beneden. Aan het einde van deze weg, linksaf en na ongeveer 10 meter rechtsaf het bos in.

Direkt beneden ziet u de Gielenbeek. Ook hier weer tekst en uitleg op een bord, o.a. over deze sprengkop.We laten deze beek aan de linkerkant liggen en vervolgen onze weg, naar beneden.Linksaan houden tussen de twee vennetjes door, brugje over, nog een brugje over en de verharde weg oversteken.

We komen nu bij het landgoed “ de Hemelse Berg “, gewoon rechtdoor, rechts ligt een weiland.

Links ligt een grote eendjesvijver.
  Voor gehandicapten in een rolstoel zijn speciale vlonders aangelegd om ook de eendjes te kunnen voeren. Pad gewoon rechtuit blijven volgen.

De toegangsweg naar het voormalige landgoed “ de Hemelse Berg “ gewoon oversteken en de weg vervolgen. Aan het einde een bank, hier gaan we rechtsaf, en komen weer op de route die we op de heenweg hebben gevolgd.

Nu nemen we het pad rechts van de beek. Naar beneden, niet het brugje over maar rechtsaf. De beek ligt links. Bruggetje ( vlonder ) over, beek blijven volgen. Pad rechts volgen, niet het bruggetje over, maar rechtsaf.  Aan het einde van dit onverharde pad gaat het weer over in een geasfalteerd weg, dat we volgen.

Nu het bruggetje over, rechtsaf.

Het houten prieeltje boven op de bult is nu in zicht. Wanneer we de bult opgeklommen zijn, gaan we bij de weg rechtsaf. Dit is de van Borsselenweg. We volgen deze totaan de rotonde en zien dan het bekende restaurant. ‘d Ouwe Herberg, wat ons vertrekpunt was.

Deze wandeling duurt ongeveer 3 uur met inbegrip van eendjes voeren en hier en daar op een bankje van de omgeving genieten.

Omdat er vaak gewandeld wordt op onverharde paden is deze wandeling niet overal geschikt voor  rolstoelers