Home Over ons Contact

Bestemmingen
Andorra rondreis
België rondreis
Duitsland campings
Duitsland kastelen
Duitsland kerstmarkten
Duitsland nat. parken
Duitsland privé accomodaties
Duitsland Rügen
Duitsland rondreis
Engeland rondreis
Europa attractieparken
Europa begraafplaatsen
Europa dierentuinen
Europa evenementen
Europa kindermusea
Europa kuuroorden
Europa watervallen
Frankrijk campings
Frankrijk Corsica
Frankrijk grotten
Frankrijk kanoën
Frankrijk kastelen vd Loire
Frankrijk land en kastelen vd Katharen
Frankrijk molens
Frankrijk rondreis
Frankrijk tuinen
Italië Dolomieten
Italië rondreis
Kroatie campings
Kroatie rondreis
Nederland musea
Nederland Pampus
Nederland tuinen en parken
Roemenië rondreis ( 1 )
Roemenië rondreis ( 2 )
Zie Links


Roemenië ( rondreis ) deel 1


Een website van een Duitse familie geeft een schitterende beschrijving van deze rondreis door Roemenië en is te vinden onder www.capper-online.de.
Een vertaling in het Nederlands met een ietwat afwijkende rondreis, ons toegezonden door een Belgische familie, staat hieronder beschreven. ( eerste deel )
Wij hopen dat de hierna geschreven tekst voldoende informatie geeft over het land Roemenië. Mochten er nog vragen zijn kunt u altijd een emailtje sturen.


Reis Roemenië
Conclusie voor het aanvangen van de reis.
Wanneer je het avontuur en risico niet vreest, van wondermooie en niet bewandelde natuur houdt, cultuurschatten van verschillende tijdperken en stijlen wilt leren kennen, maar je ook niet laat afschrikken van industriële ruïnes en betonburchten, van een zekere gemakzucht afstand kan doen, dan is Roemenië het land van uw keuze. Voor ons was de rondreis door Roemenië alleszins de meest indrukwekkende reis tot heden. Wij keren zeker terug om met volle interesse de ontwikkeling te volgen van dit land dat thans nog met één been in de Middeleeuwen en met het andere in de globalisering staat.

Bijgaande foto's zijn klein om alleen maar een idee te geven, zodat er nog genoeg te ontdekken overblijft  maar wanneer u toch meer informatie wilt ga dan naar de hierna genoemde website en u vindt  foto's op groot formaat.
www.capper-online.de


De Reis 

Een ding zouden wij niet willen missen: toilet aan boord. ( caravan ) .
Daarvan hadden wij er liever minder gezien: kuilen in het wegdek en loslopende honden.
Daarvan hadden wij er liever meer gemaakt: wandelingen in de Karpaten.


De Zekerheid.

Een paar woorden hierover omdat men daar zeker vragen over heeft. Wij hebben ons in Roemenië niet onzeker gevoeld - tegen alle waarschuwingen en eigen verwachtingen in. Ondanks dit zijn er zekere voorzorgsmaatregelen te nemen zoals trouwens ook in andere steden van Europa. In het bijzonder zijn te vermijden kamperen buiten de kampeerplaatsen en in de steden sloegen wij het aanbod om tegen een kleine vergoeding onze auto te laten bewaken ook niet af. Verder hebben wij niets negatief ondervonden op het gebied van zekerheid, er werd niets gestolen. Onze ervaring is uiteraard begrensd, doch wij hebben vastgesteld dat wanneer men de mensen met vriendelijkheid en zonder argwaan tegemoet treedt, men heel wat hartelijkheid en royaliteit terug krijgt.

Levensmiddelen - geld - campings
Volgens de Roemeense wetgeving zouden verse levensmiddelen verboden zijn. De douanier had echter geen interesse om in de koelkast te kijken, evenmin aandacht te besteden aan de camera en laptop. Wel werden wij door tal van behulpzame Roemenen omringd die ons Roemeense Lei wilden wisselen. De Roemeense toeristische dienst geeft ook een kaart uit met campings. Er zijn een vijftigtal plaatsen aangeduid maar later moesten wij ervaren dat er heel wat niet meer bestaan.


De wegen
Wat wij echter in geen enkele toeristische gids vonden zijn close-ups van de wegen. Wij reden er ongeveer 4000 km. en hebben geleerd dat de gemiddelde snelheid op ongeveer 30 km/uur gerekend mag worden. Alleen de verplaatsingen over de hoofdwegen hebben wij met de caravan gedaan, de uitstapjes werden alleen met de auto gemaakt. Er is wel enige poging zichtbaar om de wegen te verbeteren, maar er zijn nog wegen, die erg slecht zijn zoals bovenstaande foto laat zien.
Onze reis
In tegenstelling tot de Duitse beschreven reis, komen wij Roemenië binnen met als eerste halte Sapanta en keren langs de andere zijde terug. In omgekeerde volgorde dus en rijden niet naar Boekarest, noch de Donaudelta. De vertaling geldt de steden en regio in onze volgorde. Meer informatie en heel veel foto's kunt u vinden op de Duitse website van de familie Capper. www.capper-online.de

SĂPÂNŢA
Onze verwondering is grenzeloos 's avonds in Sapanta, als wij een duidelijk bewegwijzerde en omheinde camping binnenrijden en door de uiterst vriendelijke campingbeheerder op een mooie plaats geloodst worden: onder fris groen, naast een klein riviertje en achter ons het excellente kleine bij de camping horende restaurant, die wij onvoorwaardelijk trouw zworen. De overnachtingsprijs is uiterst gering. Het kleine dorpje Sapanta ( ook Sapinta ), is gelegen 20 km. westelijk van de hoofdstad van Maramures, Sighetu Marmadiei ( in het kort "Sighet "genoemd ). Het bezit een wereldwijd uniek "Vrolijk Kerkhof ". In de jaren 30 van de voorbije eeuw begint de houtsnijder Stan Ion Padras met het snijden van mooie houten kruisen, waarop hij niet alleen in een vrolijke, doch eerlijke vorm het leven en het beroep van de overledene uitbeeldde, maar ook de kleine ( of grotere ) zwakheden vermeldde.
Steeds meer inwoners wilden een dergelijk kruis en zo komt het dat er momenteel zo'n 800 blauw geschilderde grafkruisen op het kerkhof staan. Op sommige dagen lopen busladingen vol met toeristen tussen deze graven, maar dat lijkt het piëteitgevoel van de nog levende "kadidaten " niet te storen. Het wordt zelfs moeilijk en duur voor sommige Roemenen ( € 400,-- om er nog een  plaats te bemachtigen. Stan Ion Patras, de oude kunstenaar die in 1977 stierf en pre-mortem voor zichzelf reeds een kruis maakte en zijn opvolger, Dumitru Pop zijn beiden voor de uitbeeldingen en teksten op de kruisen verantwoordelijk bij de dood van de dorpsbewoners. Meestal worden de beoordelingen door de bloedverwanten aanvaard, zelfs als ze in ironische vorm soms weinig vleiend overkomen. De teksten zijn door een Duitssprekende inwoner, Dieter Schiel vertaald.
Voorbeelden van teksten: Hier rust ik.... Ik was het Hansje van Nani. Weinigen zullen zoals ik geweest zijn. Ik was zo goed en zo mooi, maar ik had geen geluk, want ik ben jong gestorven en verrot nu in de aarde. Lieve moeder en echtgenote, de lieve god zal jullie troosten. Kort was mijn leven. Zoals de morgendauw was het ook mijn lot te sterven. Ik werd overreden door het wiel van een auto aan de rand van de weg.Oh arme moeder, treurig bleef jij achter. Het heeft mij bevallen alles te doen. De weg in het westen, de duivel zal hem halen. In de metro van Parijs wilde ik steeds spelen. Ik reed er met rolschaatsen. De dood heeft mijn leven beëindigd. 

Zolang ik op deze wereld was heb ik mijn man geërgerd..... Ik heb veel voor de deur gezeten en mooie dekens  verkocht en heb op hem gewacht. Mijn leven is beëindigd, maar mijn man is niet teruggekomen.

Zo naïef en kleurrijk als de afbeeldingen op de kruisen zijn op het eerste gezicht, zo ernstig is de inhoud en de kroniek van het dorp die zich in de beelden en geschriften uiten. Stan Ion Patras zal zijn kerkhof zelf niet "vrolijk " gevonden hebben. Het is echter bewonderenswaardig en waarschijnlijk typisch "Maramures "die eerlijke, licht ironische en moraliserende toon die de meester met betrekking tot dergelijk zwaar thema als levenswandel en dood naar voren brengt, en dat dit alles door de getroffen bevolking zo goed aanvaard wordt.

Op de foto ziet men de twee zijden van een zelfde kruis. Het brave meisje op de voorzijde ontpopt zich op de rugzijde als een wispelturig iemand in de vorm van een engel met vleugeltjes die de mannen het hoofd op hol brengt.

Sapanta heeft ook nog een tweede - ernstig - kerkhof. Het ligt wat vergeten achter een hoge haag langs de hoofdweg. Het kerkhof werd voorzien van een uitbreiding van een naast gelegen  wei. De mensen, die hier begraven zouden worden zijn echter in 1944 weggevoerd naar concentratiekampen. Slechts weinigen keerden terug. De bloeiende Joodse gemeente van Sapanta werd uitgemoord. De weinigen die terugkeerden weken o.a.  uit naar Israël

Hier ziet u het momenteel hoogste volledig uit hout opgetrokken gebouw in de wereld. Tot de torenspits is het 78 m. hoog. Er werden geen staal- maar hardhoutnagels gebruikt. Dit klooster met de naam Peri werd op de plaats van een vroeger klooster opgericht.
Binnenin zijn de werken nog volop aan de gang ( 2007 ), maar men kan wel reeds de drie deuren herkennen waar de ikonenwand zal worden opgericht.
In de kelder werd wel een voorlopige gemeenschapsruimte ingericht die reeds in gebruik is. Mooie tapijten versieren de ruimte die bestaat uit prachtige gewelven.

Het gedeelte gelijkvloers onder de klokkentoren wordt in de zomer als godsdienstruimte benut. Het heeft in alle richtingen zo' n prachtig uitzicht, de vraag is dan ook of de aandacht bij de dienst zal blijven!


Nu dan een woordje over de service op de camping in Sapanta. Reeds 's middags wordt het vuur aangestoken en de ketel voor de goulashsoep er boven gehangen. 's Avonds wordt dit het voorgerecht. Op de grill worden lekkere steaks en forellen gebakken. Frietjes worden vers klaargemaakt en smaken heerlijk. De gemengde sla wordt op tafel opgediend met een goddelijk frisse knoflooksaus. Als dessert worden fijne pannenkoeken met bosbessen geserveerd en als afsluitertje een pruimenschnaps.Wij aten elke avond de spijskaart van boven naar beneden en betaalden daar € 20,-- voor ons beiden voor. Voor onze laatste avond kregen wij zelfs een speciaal versierde tafel met varens en irisbloemen.

Şurdeşti & Plopiş
Maramureş und Unesco-Holzkirchen
Op de laatste dag van ons verblijf in Sapanta, bezoeken wij de meest beroemde houten kerk van Maramures in Surdesti. Het wordt een trip van ongeveer 200 km. met twee passen van 1000 m. hoogte in het Gutaigebergte. Bij de huidige toestand van de wegen zal dit wel enige tijd vergen. De kerk van Surdesti is 54 m. hoog en werd in 1717 gebouwd, na de laatste slag van de Tartaren, die bij Borsa in de pan gehakt werden.  Het waren werkelijk hemelbestormers die een dergelijke hoge kerk wilden bouwen. Waar wij meestal de kerken slechts aan de buitenzijde konden bewonderen, treffen wij hier een open deur. Wij worden hier zelfs uitgenodigd om foto's te maken. De plaats waar men na het betreden van de kerk in komt is als het ware een woonkamer. Bodem en banken zijn bekleed met zelf geweven tapijten. De ikonendragers hebben geborduurde doeken als versiering.

De muren hebben wat verouderde schilderijen. In deze ruimte nemen de vrouwen en meisjes boven de 15 jaar aan de dienst deel. In de woonkamer ( pronaos ) en de gemeenschapskamer ( naos ) werden lange ramen uitgezaagd zodat de vrouwen de dienst beter konden volgen. Aan de ramen hangen gestikte gordijnen. De deuruitsnede is laag gehouden, zodat men de gemeenschapskamer slechts nederig gebogen binnen kan treden. De wanden en zoldering zijn met tempera beschilderd.
De vele arbeid die de vrouwen en mannen van Sudesti in hun kerk gestoken hebben en nog steeds steken, de eindeloze uren die ze in de winter doorbrengen met het maken van tapijten ter versiering, maken van de kerk een deel van gemeenschap als ware het de mooiste gezamenlijke woon- en aandachtskamer van het dorp.
Anders dan de kloosters in Moldavië, die gebouwd werden door de heersers, zijn deze houten kerken gebouwd naar de wil en de wens van de levende mens en is uit hun scheppingsdrang ontstaan.

   
Hout blijft het heersende thema in Maramures. Men kan er alles uit maken, de huizen, de kerken, de paardenkarren, eetgerief, en niet te vergeten de prachtige houten poorten. Voor iemand die niet gewoon is om met dergelijke houten poorten om te gaan, is het zien van deze poortenbezetenheid werkelijk een illusie. Deze poorten lijken soms gewichtiger dan de huizen zelf. Aan de poort wordt de inwoner gemeten. Soms zelfs treft men die poort reeds aan voor het huis afgewerkt is of zelfs begonnen is, zoals de foto uit Barsana toont.. Nieuwe huizen kunnen nu wel in steen gebouwd worden, daken kunnen in blikken golfplaten gedekt zijn, maar de houten poort blijft een symbool in Maramures.

Slechts enkele km. van Sudersti af ligt in een klein dorp nog een mooie houten kerk. nl in Plopis. Ook deze is door de Unesco erkend als werelderfgoed. Op de achtergrond wordt hier een stenen kerk gebouwd tot ergernis van sommigen die zeggen dat de Maramureswerklieden bij hun traditie moeten blijven die ze steeds zo goed beheerst hebben. De houten kerk van Plopis, gewijd aan de aartsengelen werd in 1798 afgewerkt en is zoals in Sudesti ook een slank type. Ook hier zijn er vier kleine torentjes om de hoofdtoren, die duiden op een westelijke invloed. Een mooie houten poort en een gevlochten hek omgeven het kerkhof. Fier en waterdicht staat het kerkje op de heuveltop want de bouwers zochten steeds de mooie plekjes op.
Op de lange terugweg naar Sapanta treffen wij een oude schuur aan met een dak als een te groot gebreide wollen muts, die met gras is begroeid. Dit type schuur zijn we op onze reis al meermaals tegengekomen.

Deseşti & Budeşti
Maramureş und Unesco-Holzkirchen 1

Dat de inwoners van Maramures in de loop van hun lange geschiedenis zo goed de vreemde invloeden en veroveringsdrang weerstaan hebben danken ze niet voor het minst aan hun geografische ligging. Als een geografische burcht omsluiten bergtoppen het gebied, het is alleen via bergpassen te bereiken.
Naar het oosten toe heeft men de Prisloppas. ( 1406 m. ). De weg is goed zei iemand in Humor, doch in onze ogen is dat geweldig overdreven. Vele stukken weg brengen ons in vertwijfeling. De weg nr. 18 die later overgaat in de 17 op weg naar Moldavië volgt vanaf de pas geruime tijd de rivier Bistrita.

In het dal vinden wij verschillende mooi geschilderde huizen, voornamelijk in het dorp Carlibaba. In 1797 opende de Oostenrijker Karl Manz Ritter hier een zilver- en loodmijn. Hiervoor liet hij Duitse werklieden die in Slowakije en Silezië werkzaam waren naar hier komen, die zo de steden Carlibaba Veche en Noua stichtten. Toen de mijn in 1870 sloot schoolden ze om naar hout- en landarbeiders. Er zijn nog steeds 9% Duitse afstammelingen in de streek.
Kort voor de bergpas komen wij deze kletsnatte groep tegen die ons onbewogen voorbij stapt alhoewel wij geen enkele woonwagen meer zagen sedert de Donaudelta. Tegen de pashoogte hebben wij ook het prachtige natuurreservaat van het Rodneigebergte ontdekt. Het is een desolaat gebied met bijna geen wegen.

Voor elk huis staat als het ware nog een houten poort met veel snijwerk en eiken balken. Hoe belangrijker de bewoner, hoe mooier en groter de poort. Een ander curiosum, die wij er in de streek aantroffen was een boom met allerlei emmers en kommen. Dit zou betekenen dat zich in dit huis een huwbaar meisje bevindt, waarvan de huweliksgift klaar is.
In het dorpje Desesti gaan wij de trappen naar de kerk op en treffen er het kerkje in een wonderlijke natuurlijke omgeving. Er lopen kippen rond de kerk. De houten kerken uit de omgeving dateren uit twee verschillende tijdperken. De eerste zijn uit de periode van de laatste Tartareninvallen omstreeks 1717. Toen leken de kerken lomper, hadden slechts één dak en een korte toren. Later bouwde men onder gotische invloed uitgebreider.

De torenspits werd naar boven opgetrokken en er werd een tweede dakrand bijgebouwd. De kerk van de "Godvruchtige Parachiva "uit Desesti werd in 1770 gebouwd. Ze moet ongeveer 29 m. hoog zijn. De kerk lijkt nog steeds een deel van het dorp te zijn want er is een nieuw graf, bloeiende bloemen en een versierde rand rond de ingang. Binnenin zijn de kerken veelal met doeken bekleed of geverfd. Hier is de kerk typisch qua vorm: een inkom ( pronarthex ) en gemeenschapsruimte ( narthex of naos ) voorzien van een ikonenwand ( Ikonostase ) die de altaarruimte afsluit. Bij de eerste blik zijn alle houtkerken gelijk, doch als men dieper ingaat op de bouw treffen wij de verschillen aan, zoals grootte of spitse toren, soms zelfs voorzien van een bliksemafleider. Dit bleek hier nodig volgens een Duits opschrift naast de deur dat een blikseminslag in 1924 vermeldt.
In Budesti vinden wij een ander exemplaar van een houten kerk. Het is hier de St. Niklaaskerk gebouwd in 1643. Er zijn drie daken alhoewel ze uit de eerste periode stamt. Ze heeft wel haar korte torenspits en een eenvoudige rechthoekige oppervlakte. Wat afwijkend is van de andere kerken uit de streek zijn de vier kleine torentjes rond de grote toren. De hoogte is ongeveer 28 m.

De verspreide hoven die wij tegenkomen bestaan bijna allen uit zware houten balken en dakpannen, doch daar dit onderhoud vraagt schakelen de bewoners veelal over op blikken golfplaten.
De weg van Budesti naar Desesti loopt over een vruchtbare heuvelrug met op de achtergrond richting noorden de Ukraïnse Karpaten.


Humor  -  Moldaukloster
Nog dezelfde dag van onze aankomst begeven wij ons naar het nabijgelegen klooster van Humor. De uitgestalde tapijten wijzen op de toeristische waarde van het klooster. Wij bekijken de kerk van "Maria Ontwaakt "van het klooster dat werd gebouwd van 1530 tot 1533.
Behalve de in 1641 opgerichte ingangstoren zijn van het klooster slechts de grondvesten over gebleven. Alle van buiten uit beschilderde kerken ontstonden in de tijdspanne van 80 jaar. In het begin waren ze enkel van buiten beschilderd. Men neemt aan dat dit een Bijbels leerboek en liturgisch gezangenboek was voor de boerenbevolking uit de omgeving, daar bij een kerkdienst slechts weinig bezoekers in de kerk zelf binnen konden. Werkelijk elke centimeter van de kerk werd beschilderd..

 

Om ze weervast te maken werden de beschilderingen met caseïne bewerkt. Aan de slechtweerzijde hebben de schilderingen echter in de loop van de eeuwen toch wel te lijden gehad.
De kloosters ontstonden hier niet zoals de houten kerken in Maramures vanuit de bevolking, doch werden na een gewonnen oorlog door de heersers van de streek gebouwd. Het initiatief tot de bouw van de kloosters is afkomstig van Woiwoden Petru Raresch, doch de eigenlijke bouw in Humor is afkomstig van zijn trouwe adviseur, kanselier Bubuiog.

    
Elk klooster kreeg zijn eigen grondkleur toegewezen. In het geval van Humor is het de rode kleur. De verdeling in de byzantijnse stijl van de ikonenschilderingen werkt op het eerste gezicht verwarrend, doch volgt een soort wettelijke structuur dien men - met enkele kleine afwijkingen - in elk klooster zal terugvinden.
Op de zuidwand is bijvoorbeeld de beroemde Akathistos-Hymne afgebeeld, die omzeggens bij geen enkel klooster ontbreekt. In 4 rijen zijn 25 afbeeldingen te zien die de lofprijzing over het leven van de moeder Gods Maria en de geboorte van Jezus uitbeeldt. Daaronder ziet men een lange afbeelding met de belegering van Konstantinopel dat hier verbleekt is en later Moldovita verder besproken zal worden. Naast het venster links is in een boog de hymne uitgebeeld: "Over u verheugt zich.........
Ook het inwendige van deze kerk is volledig beschilderd. De wanden van de inkom ( pronaos ) tonen afbeeldingen van heiligen en zeer aanschouwelijke voorstellingen van martelaars.
De kerken bestaan inwendig meestal uit vijf ruimtes, de voorhal, de grafkamer met bovenliggende schatkamer, de gemeenschapsruimte ( naos ) en de achter de ikonenwand liggende altaarruimte. Hier mag enkel de priester en de diaken binnen komen.
De foto's rechts is een blik uit de grafkamer in de gemeenschapszaal met achteraan de ikonenwand ( Ikonostase ) en de smalle grafkamer met het graf en een deur, waarachter zich vermoedelijk de schatkamer bevindt. Het dak en de bovenste helft van de grafkamer vertonen beelden uit het leven van Maria. Verder kan men een zelden gezien tafereel zien waarbij Maria en Jozef als proef besmet water drinken, dit doorstaan en zo hun zuiverheid tegenover de hogepriester bewijzen.
De mystieke uitstraling van de kerkruimtes is moeilijk te beschrijven. Vanuit de gemeenschapsruimte kijken wij door de eeuwenoude deuruitsparingen richting ingang. Daar wij op deze grauwe dag de enige bezoekers zijn is dit wonderbaar.
In de periode van de Habsburgers werd het klooster gesloten en de kerk als dorpskerk gebruikt. Eerst in het jaar 1991 zijn er weer nonnen in het klooster. De vreugde die de Roemenen voor hun glanzende daken en versieringen hebben, kent som geen grenzen wat deze mooie taferelen betreft.



 
Voroneţ  -  Sixtinische Kapelle des Ostens
Enkele kilometers van de stad Gura Humorului ligt midden achter het dorp Voronet een toverachtig landschap met een kloostermuur en een kerk die op de lijst van het Unescowerelderfgoed staan. Ze liggen verstopt achter een bescheiden muur. Van de rest van het klooster is niets behouden gebleven. Zoals de andere kloosters was het oorspronkelijk ook een bolwerk tegen de machtige dreiging van de oprukkende islam. Na de val van Konstantinopel aan de Turken, in het midden van de 15e eeuw was Roemenië het laatste christelijke bastion van het westen. De kerk werd in minder dan 4 maanden opgericht, van 26 mei tot 14 september 1488. Ze werd ook in klaverbladvorm gebouwd, wat wil zeggen dat ze drie absissen heeft. Het bovenste beeld geeft een zicht op de Oost- en Zuidabsis. De ver vooruitspringende daken volgen de vorm van de dakgewelven van de enkele kamers binnenin. Anders dan het klooster van Humor heeft de kerk hier een toren waarin de mooie Moldanische koepel verborgen is.
Hiernaast heeft men zicht op de zuidelijke absis. De in 1488 onder Stefan de Grote klaar gekomen kerk, werd slechts een halve eeuw later onder Stefans zoon Petru Rares aan de buitenzijde beschilderd. Aan de blindramen en blindnissen van de wanden kon men echter zien dat de beschildering reeds bij de bouw aangebracht was. Ook hier volgt de beschildering een vastgesteld beeldprogramma. De absissen samen tonen de heilige hiërarchieën "Cin "genoemd. In aanbiddende houding ziet men engelen, profeten, apostels, bisschoppen, kerkvaders en martelaren. In hun midden troont de moeder Maria en kind Jezus. Een groot deel van de zuidelijke gevel geeft de stamboom van Jezus weer.
De smalle gotische vensters met rechthoekige ramen die uit gekruiste stutten bestaan laten slechts weinig daglicht binnen. Beroemd is het klooster door zijn grondverf, bestaande uit "lapislazuli ", een gemalen halfedelsteen met een diep blauwe kleur. Het blauw van Voronet wordt door kunstenaars als enig in zijn soort betiteld, zoals het rood van Rubens of het groen van Veronese.
Links naast de ingang vindt men de afbeeldingen van de metropoliet ( aartsbisschop van de orthodoxe kerk ) Grigorie Roscu die de heerser Petru Rares tot de buitenbeschildering aangezet had, alsook de kluizenaar ( met een heiligenbrief ) Daniil Sihastru. Deze was de raadgever van Stefan de Grote. De legende wil dat Stefan de Grote na een veldslag zonder succes te rade ging bij de kluizenaar en dat die hem gebood om naar het slagveld terug te keren. Toen de Turken verslagen werden bouwde Stefan op de plaats van de houten hut van de kluizenaar het klooster van Voronet. De metropoliet en de kluizenaar werden beiden in de kerk bijgezet.

Boven de ingang treft men ook de "Deesis ", de voorspraakgroep met Jezus en Maria en Johannes de Doper aan. Voor de ikonostase hangt de vergulde icoon die Christus op de troon voorstelt. In de noas bevindt zich een stichtersbeeltenis op een met goudsterren bezette achtergrond. ( in Moldavië voorbehouden voor de schenker ). De tronende Christus ontvangt van Stefan de Grote de kerk als offergave en geeft hem de zegen. De heilige Georg had als patroon van de kerk een bemiddelingsrol en stelt de vorst aan Christus voor.
Stefan draagt een kroon en een Byzantijnse keizersmantel. Ook zijn familie is afgebeeld waaronder zijn latere troonopvolger Bogdan.
Stefan draagt een kroon en een Byzantijnse keizersmantel. Ook zijn familie is afgebeeld waaronder zijn latere troonopvolger Bogdan.
Langzaam gaan wij de kerk rond en bekijken het nu vanuit het Zuid-westen. De aanbouw die de metropoliet Grigorie Roscu 1547 aan de bestaande kerk toevoegde kreeg als afsluitend element een reusachtige vensterloze wand. Reeds bij het oprichten was een monumentaal fresco gepland om op die wand aan te brengen. Het is de schildering die de kerk ook wereldberoemd maakte en het de naam gaf van "Sixtijnse kapel van het Oosten ".
De sterke uitdrukking in de leefwereld van de toenmalige bevolking toont één der grootste thema's van de christenheid: "De dag des Oordeels". 
In vijf rijen van boven naar beneden ontwikkelt zich het drama van het Laatste Oordeel. Geheel bovenaan verschijnt in het midden God zelf, gekroond met de achthoekige ster van Roemenië.
Rond hem rollen engelen de dierenriemtekens uit, dan "De oude hemel zal vergaan "zo zegt de bijbel. Hieronder troont Christus, de rechter. Naast hem zitten als bijzitter een engel en een apostel op Moldavische banken. Aan de voeten van Christus ontspringt de vuurstroom van de hel en stort zich gloedrood in de diepte. Op de derde rij ziet men een lege troon, waarop het symbool van de heilige geest - de duif - zit. Daarnaast knielen Adam en Eva. Aan de linker zijde verschijnen de rechtvaardigen, aan de rechterzijde de ongelovigen die men de vijandige gezichten van Joden, Turken, Tartaren en Armeniërs heeft gegeven. Hieronder hangt de mens aan een weegschaal, wiens schalen door engelen voor de goede en door duivels voor de slechte daden gevuld worden. Buigt de schaal naar het kwade dan wordt de mens door de engelen en duivels in de hellemond geworpen. Overwegen de goede daden dan trekt hij met de andere rechtvaardigen naar het paradijs. ( geheel links onder ) waar de aartsvaders Abraham, Isaac en Jacob hun zielen in de schoot houden. Geheel rechts blazen de engelen op bazuinen en inlandse houten instrumenten de dag der gerechtigheid. De aarde en de zee, de graven en de dieren geven hun doden terug.
     

Boven links hangt men de mens aan de weegschaal en engel en duivel vullen hun schalen met zijn goede en slechte daden. Op het beeld ernaast speelt koning David de wereldvergeten cobza, een Roemeens snaarinstrument. Hij is getuige hoe een engel reddend de ziel en een goed mens in de hand neemt. Links onder blaast een engel de opstanding en uit de graven komen de in het wit gehulde lichamen der doden. Zelfs de dieren spuwen menselijke ledematen uit. Rechts onder herkent men de engelen die bij het einde der tijden een groot tapijt uitrollen met de dierenriem.

  
De noordzijde heeft als gevolg van het weer het meest geleden. Hier is ook de Akathistos-Hymnos afgebeeld, het lied met 24 strofen ter ere van Maria.
De oostelijke absis met de apostelen, martelaren en heiligen aanbidden de moeder Gods en het kind Jezus.
Een bijzonderheid bij die heilige hiërarchieën is dat hier ook de filosofen uit de oudheid vertegenwoordigd zijn, zoals Aristoteles, Plato, de romeinse Sybille, Pythagoras, Sokrates, en anderen.

Op het einde van ons bezoek zoeken wij in een dal achter het klooster de oude kluizenaarshut van de monnik Daniil Sihastru. Die zou volgens een omwonende niet meer bestaan, doch wij ontdekken in de plaats een lieflijk landschap en een nieuwe kerk die er gebouwd wordt.
Een bijkomende bron met informatie is : www.schaetze-der-welt.de/sdw_index.html

 
Moldoviþa & Suceviþa – Moldavische parels !
Verstopt achter hoge muren staat de kloosterkerk van Moldovita, die ook op de lijst van het Unesco-werelderfgoed prijkt. De hier toegekende kleur aan de kerk is geel. De plattegrond is gelijkend aan de kerk van Humor waar men ook een open voorhal heeft. Wat zich onderscheid van Humor is de toren die binnenin de Moldavische koepel herbergt.

Op bijgaande foto kan men de open voorhal mooi zien. In de vestingsmuren werden alle andere kloostergebouwen ingewerkt, die thans reeds deels gerenoveerd zijn.
In het vroegere vorstenhuis is nu het kloostermuseum gevestigd. De onwettige zoon van Stefan de Grote, Petru Rares, stichtte het klooster van Moldovita na een vernieling van een vroeger gebouw uit 1532.

Vijf jaar later werd de aan Maria Verkondigingskerk toegewijde kerk beschilderd. De fresco's zijn van uitzonderlijke waarde en deels zeer goed bewaard gebleven. De lange zuidwand heeft het typische beeldprogramma dat men op alle kerken van Bukovina aantreft. Alleen in uitvoering en kleur zijn de kerken onderling verschillend.De linker bovenhelft neemt de Akathistos-Hymnus in, bestaande uit 24 strofen en hier uitgebeeld in 24 schilderijen. Het lied van Maria en Jezuskind dat in de 5e eeuw ontstond en een voorname plaats in de orthodoxe liturgie inneemt. Daaronder opnieuw de verovering van Konstantinopel en rechts heeft men de stamboom van Jezus en de stoet der heiligen.
Het meest beroemd is Moldovita door de zeer goed bewaarde belegering van Konstantinopel. De in de stad verschanste Christenen worden door tulbanddragende moslims aangevallen. Toen dit beeld geschilderd werd, was Konstantinopel reeds lang in de handen van de Osmanen gevallen. Het Byzantijnse rijk ging in 1453 ten onder. De afbeelding toont een aanval uit de 7e eeuw waar de stad der Awaren stand hield. Na de val van Konstantinopel was het vorstendom Moldavië daadwerkelijk de oosterse voorpost van de Christenen en door de Turkse aanvallen bedreigd. De afbeelding lijkt dus meer op een vraag om hetzelfde lot als de stad Konstantinopel bespaard te blijven. Feitelijk was de - later wegens zijn verdiensten voor het Christendom - heilig verklaarde Stefan de Grote ( 1457-1504 ) bestendig in strijd met de Osmanen. Zelfs bij leven kreeg hij reeds erkenning.

( Vb. paus Sixtus IV verleende hem de titel "Athleta Christi ") doch de westelijke staten weigerden hem de toegezegde militaire ondersteuning, zodat Stefan in 1503 een verdrag afsloot met sultan Bayezid II. De Moldavische onafhankelijkheid werd erkend, doch hij diende hiervoor jaarlijks 4000 gouddukaten te betalen. Op zijn sterfbed gaf hij de raad mee om liever een moslim te vertrouwen dan een christen.
Momenteel bewonen en renoveren 38 nonnen de gebouwen en zij hebben danook een eigen woongedeelte. Door toedoen van Stefans onderhandelingen bleven de kloosters ongemoeid tot het habsburgers regentschap. ( 1776-1861 ) toen Joseph II vele kloosters liet sluiten. In 1945 werd het klooster teruggegeven aan de nonnen die het zelfs onder Ceaucescu verder mochten beheren.
Een deel van de Ikonenwand ( Ikonostase ) met de koningsdeur in het midden. Hoe later een klooster gebouwd werd, hoe grootser de opsmuk gebeurde. Het kruis werd in 1593 geplaatst, de rest van de ikonen stammen uit de 17e tot de 19e eeuw.
Uit de tijd van Petru Rares stamt de vorstentroon die zich in het kloostermuseum bevindt met weiden rondom het museum. Voor het museum staat een stenen gedenkteken voor de man.
De eerste en laatste blik op de kerk in Moldovita  ziet men  zodra men door de inkom het klooster betreed. De afbeeldingen van de voorspraakgroep ` Deesis ' , engelen, profeten, apostels en martelaren naderen links en rechts van de twee afbeeldingen in het midden, de moeder Gods met kind en het lam Gods.

Een oude, maar nog zeer levendige traditie uit Bukowina is het kunstvol beschilderen van eieren. Voor het klooster werden ons voor de ongelooflijke prijs van € 1,00 per stuk door jongeren deze eieren aangeboden. Het linker ei is met moderne technieken onmiddellijk bont gekleurd door aanbrengen van verschillende soorten lak. Het rechter ei werd volgens een oude traditie is was gedompeld, daarna werd het in een kleur gezet en de was weggesmolten. De met was bedekte delen blijven wit. Deze procedure wordt herhaald met andere kleuren tot een volledig kunstig project ontstaan is.
Wat een kenner van kloosters ons zou afraden hebben wij vandaag gepresteerd, wij hebben drie kloosters op één dag bezocht. Wij zijn hiervoor over de Ciumarnapas, 1100 m. gereden en komen zo in het Cusevitadal uit. Boven op de pas staat een monument uit de socialistische tijd als inhuldiging van de bergpas. Even pauzeren en genieten van de omgeving hoort hier zeker bij.
In het dal stoten wij op de wonderlijk goed onderhouden kloostergebouwen. Zoals boven de ingang aan het fresco te zien is het toegewijd aan Christus wederopstanding.. Er boven een wapendier van Moldau, een oeros met een ster tussen de horens. Dit vindt men nu ook nog als deel van het Roemeense wapenschild. Gaat men de poort door, dan staat men onmiddellijk voor de kerk van Sucevita. Ze staat in het centrum van de bewaarde vestingwerken. Sucevita is het laatste en grootste met de klaverbladvormige absis, en van buiten beschilderde klooster. De metropoliet Gheorghe Movila stichtte het in 1582. Dank aan de giften van vorstin Ieremia Movila is het het rijkste en best uitgeruste klooster. In tegenstelling tot de andere kloosters is ook de beschildering aan de noordzijde in excellente toestand. Links, onder de heldere beelden met de voorstelling van Adam en Eva in het paradijs, zie Voronet. Onmiddellijk onder het dak bevindt zich het beroemdste fresco van dit klooster, de deugdleer van Johannes Klimax. De leer is een verhandeling over zedelijkheid die de monnik in de 6e eeuw op de berg Sinai schetst.
Hij telt 30 afbeeldingen, ( eigenlijk 31, de onderste telt als 0 ) want zoveel deugden moet de mens beoefenen om in de hemel te komen. De engelen helpen hem bij zijn moeilijke taak en fluisteren hem van achter bijbelwoorden in het oor. Het gevaar om te vallen is er echter nog steeds, ook gans boven. De duivel trekt de mens in holen en boven links helpt een engel hem om een belager met zijn speer naar de grot te duwen.
De kerk heeft links en rechts naast het schip twee open voorhallen. In tegenstelling tot de andere kloosters werd Sucevita tijdens de Habsburgers periode niet gesloten.
Binnen in de kerk, in de zuidwand van de naos vindt men een fresco dat vermoedelijk Constantin, de zoon en opvolger van de stichter voorstelt namelijk Ieremia Movila, en zijn vrouw. Ook de zuidelijke buitenwand bevindt zich in een uitstekende staat.
Links ziet men hier ook de Akathistos-Hymnos ( zie Humor ) en in het midden de stamboom van Jezus.
Over de drie absissen trekken in zeven rijen opnieuw de schaar der heiligen ter aanbidding van Maria en Jezuskind.
In Sucevita is de grondkleur groen.

Voor wie van boven een blik wil werpen op het complex bevinden zich noordelijk en zuidelijk een beklimbare heuvel. Zo kan men naargelang de zonnestand de beste foto's nemen.
Van hieruit kan men ook de weerbaarheid van het klooster zien, die op een bijna vierkante oppervlakte is gebouwd.
Afmeting 100 x 104 meter.
Muren zijn 6 m. hoog en 3 m. breed
In de klokkentoren achteraan links bevinden zich nog de oorspronkelijke klokken uit de tijd van de oprichting. Ze dragen het wapenschild van de stichter.
De westzijde van de kerk werd - wat uiterst ongewoon was - niet beschilderd. De legende wil dat de schilder bij een val van zijn stelling dodelijk gewond raakte, waardoor men de westzijde onbeschilderd hield.

Suceava    -    Benadeeld Wereldcultuurerfgoed ?
In het noordoosten van Roemenië in het vroegere vorstendom Moldavië verbergt zich nog een wereldcultuurerfgoed van de Unesco. Het staat in de hoofdstad van Moldavië Sucueva, Als men Suceava nadert lijkt het weinig vrolijk.
Waar de kerkburchten  in een ander deel van Roemenië vervallen zijn blijkt hier het geloof te herleven en worden nieuwe kloosters en kerken opgericht zoals ook in Suceava.

Nadat in 1675 de hoofdstad van Moldavië naar Iasi verlegd werd, kende Suceava een duidelijk economische en culturele achteruitgang.
Momenteel is Suceava een moderne industriestad met 120.000 inwoners die aan een veelvoud van betonburchten niet te klagen heeft, maar die toch nog een rijke culturele erfenis uit de bloeitijd van de Middeleeuwen van de ondergang kon redden. Tussen grauwe huurkazernes ontdekten wij plotseling de in 1535 door Petru Rares, de zoon van Stefan de Grote, gebouwde "Biserica Sf. Dumitru "( li ). De klokkentoren op de voorgrond werd in 1560 toegevoegd.
Het oudste gebouw en tevens cultureel erfgoed ontdekten wij in een zijstraat. Wij konden moeilijk geloven dat deze nieuw uitziende kerk uit de 14e eeuw stamde. De naam blijkt te kloppen, het kenteken van de Unesco vinden wij echter niet.
De status van de kerk weinig eer aandoende, werden scheuren in de waardevolle fresco's met kleefband overdekt. De kerk stamt oorspronkelijk uit de 14e eeuw. De Woiwodenvorst Petru I Musat verlegde de hoofdstad van Moldavië van Siret naar Suceava en liet hier tot 1388 een bisschopszetel bouwen, evenals de "Biserica Sf. Gheorghe Mirauti "als kroningskerk voor de volgende Moldavische vorsten.
Wij gaan binnen en vinden de kerk schijnbaar verlaten. In alle rust kunnen wij de wondermooie in oker, bruin en goudtonen wandschilderingen bewonderen. Tijdens de heerschappij van Stefan de Grote ( 1433-1504 ) werd de kerk verwoest, doch hij richtte op de ruïnen een nieuw bouwwerk op en werd zo hun tweede stichter. De zuilen stammen uit de 17e eeuw en vervangen zo de oorspronkelijke muur tussenwand tussen de inkom en de gemeenschapszaal. Vanuit de gemeenschapszaal ( naos ) blikken wij op de ikonostase, waarachter zich de altaarkamer verbergt. Typisch voor kerken in Byzantijnse stijl is de koepel in het dak boven de naos, die hier op vier stenen rondbogen rust. Hij zal de kamer hoogte geven.
Een ander Byzantijns kenmerk, dat wij nog zullen tegenkomen zijn drie absissen in de vorm van een klaverblad. De absis achter de ikonostase wijst naar het oosten, de beide andere naar het noorden en zuiden. De ikomostase beeldt de scheidingslijn uit tussen de hemelse en aardse wereld. Door de deur in het midden, de zogenaamde koningsdeur, die als herinnering aan het gordijn in de joodse tempels meestal uit stof bestaat, mag ook hier enkel door de priester of diaken voorbij gegaan worden. De opbouw van de beeldwand volgt ook vaste regels.
De christelijke waarheden zullen door hen aan de gemeente veropenbaard worden. Boven de deur is een afbeelding van het laatste avondmaal en links en rechts ervan Bijbelse scenes die een kunstig geschilderd catechismus voorstellen. Daarboven troont Jezus met links Johannes de Doper, de moeder Gods en verder aartsengelen, apostels en heiligen.
Dit gewichtigste deel van de ikonostase wordt de "Voorspraakgroep "genoemd. Van een jonge priester vernemen wij dat er van de Unesco geen geld komt voor herstellingen, dat dit naar de meer gekende kloosters gaat. De toelage die men kreeg was zelfs niet voldoende om wegwijzers naar de kerk te plaatsen.
Uitzicht op de kerk met de Oost-absis. De huidige toestand berust op herstellingen van einde van de 19e eeuw en verdere instandhoudingswerkzaamheden tussen 1996 en 2000. Van de oude buitenwandbeschildering zijn slechts enkele stukken meer zichtbaar.
De Roemenen zijn niet alleen bekwaam in het herstellen van kerken, maar ook bij de herstelling van banden. Dit gebeurt bij de "Vulkanizare "die men praktisch in elk dorp aantreft en in het kleinste huis plaatsvindt. Wanneer wij in afwachting van de herstelling van onze band het reservewiel uit de koffer wilden halen, werd dit vriendelijk afgewimpeld. Men nam het wiel met de defecte band, men begoot het met een vloeistof en stopte de drie gevonden gaatjes met een gummipropje. Alles duurde slechts enkele minuten en kostte 2,5 euro en de band hield stand tot huis.  


Het vervolg verhaal vindt u bij deel 2

Op de Duitse website www.capper-online.de kunt u nog veel meer foto's vinden en uitvergroten. Wij beperken ons meer op het verhaal.